Spring naar inhoud

Afrekening service- en stookkosten 2023

Heb jij vragen over de afrekening service- en stookkosten? Mail dan naar servicekosten@domesta.nl. We doen ons best om je zo snel mogelijk een antwoord te geven. Kijk ook even of je vraag hieronder staat. 

Betaal ik voor het hele jaar? Ook al heb ik er niet het hele jaar gewoond?

De afrekening service- en stookkosten gaat over het hele jaar, maar je betaalt alleen voor de periode dat je het huis hebt gehuurd. Dit zie je aan het bedrag van de voorschotten en de kosten. Aan het einde van de huurperiode kreeg je een vertreknota. Daarin staat dat de afrekening van de service- en stookkosten later komt.  

Waarom zijn de kosten hoger?

Tot en met 2022 hadden een contract met een energiemaatschappij met lage energieprijzen. Vanaf 1 januari 2023 hebben we een nieuw contract. Door de energiecrisis betalen we nu hogere prijzen. Daarom zijn de kosten in de afrekening van 2023 hoger. We kijken de komende maanden goed naar de hoogte van de voorschotten. Als het nodig is, passen we deze aan. Je krijgt hierover dan apart bericht.

Waarom betaal ik voor schoonmaakkosten?

Sinds dit jaar rekenen we de schoonmaakkosten per gebouw. Dit betekent dat je misschien een ander bedrag betaalt dan vorig jaar. Door de schoonmaakkosten per gebouw te rekenen, betalen bewoners eerlijker. Per gebouw zijn er verschillende schoonmaakafspraken. Gebouwen waar meer of vaker schoongemaakt wordt, betalen meer. De schoonmaakafspraken van jouw gebouw kan je zien op het formulier bij het trappenhuis. In bijna alle woongebouwen ligt een logboek. Daarin kun je lezen wanneer er is schoongemaakt.  

Waarom zijn de kosten voor waterverbruik hoger?

Zijn je kosten voor waterverbruik hoger dan vorig jaar? Misschien heb je meer water gebruikt. Ook kan het zijn dat er vorig jaar geen meterstand is doorgegeven. Daarom maakten we toen een schatting en betaalde je misschien te weinig. Dit verschil betaal je er nu dan bij.  

Wanneer en hoe moet ik betalen?

Heb je een automatische incasso voor de huur? Dan wordt de afrekening van de service- en stookkosten ook automatisch afgeschreven. Er zit ook een betaallink in de brief. Deze moet je alleen gebruiken als je geen machtiging voor automatische incasso hebt afgegeven. Heb je al via deze link betaald? Dan gaan we het bedrag niet meer automatisch afschrijven. Kun je het bedrag niet (in 1 keer) betalen? Mail of bel ons dan: info@domesta.nl of (0591) 57 01 00. Dan zoeken we samen naar een oplossing.  

Waarom heb ik nog geen rekening ontvangen?

Voor een aantal woongebouwen wachten we nog op gegevens van anderen voordat we de rekening sturen. We proberen iedereen zo snel mogelijk te informeren.