Spring naar inhoud

Huur opzeggen

Wil je de huur opzeggen? Hieronder lees je hoe je dat doet. En waarop je moet letten. Dit geldt ook als je de huur wilt opzeggen namens iemand die is overleden. 

Opzegtermijn van 1 maand

  • Je kunt opzeggen wanneer je wilt. Dit hoeft dus niet op de 1e van de maand te zijn. 
  • De opzegtermijn is 1 maand. Stel, je zegt op 19 mei op. Dan loopt de huur nog door tot 19 juni. De einddatum mag niet in het weekend of op een feestdag vallen. 
  • Hoe eerder je opzegt, hoe beter. Je hebt dan meer kans dat we op tijd een nieuwe huurder vinden. Hij of zij wil dan misschien wel spullen overnemen.
  • Je kunt tot 3 maanden van tevoren al opzeggen. 

Hoe zeg je de huur op?

Dit kan op 4 manieren:

  • Je belt ons op (0591) 57 01 00. Dat kan ook als je voor iemand die is overleden de huur wilt opzeggen. We controleren de gegevens en maken gelijk een afspraak voor de 1e controle. 
  • Via Mijn Domesta. Je logt in en zegt online de huur op. 
  • Per mail. Stuur een mail naar info@domesta.nl. Zet erin dat je de huur opzegt en ook per wanneer. Vergeet je niet het adres erbij te zetten? 
  • Per brief. Je stuurt een brief waarin staat dat je de huur wilt opzeggen. Ons postadres is: Postbus 1120, 7801 BC Emmen. 

Je ontvangt van ons altijd een bevestiging van de opzegging. Hierin staat ook wanneer de opzichter komt voor de 1e controle.  

Handige folder

Er zijn meer zaken die je moet regelen als je de huur opzegt. We raden je aan om onze folder Huur opzeggen. Wat komt er allemaal bij kijken? goed te lezen:

Hieronder vind je nog meer antwoorden op veel gestelde vragen

Je levert de sleutels in bij de eindcontrole. Onze opzichter loopt dan nog even samen met jou door het huis. Je geeft dan de sleutels en het ingevulde overnameformulier aan hem. 

Als je de huur opzegt, komt de opzichter langs voor de 1e controle. Van hem hoor je al wat je nog kunt doen om het huis netjes achter te laten. Bij de eindcontrole lever je je sleutels in. En op dat moment kijkt de opzichter ook of je het huis achterlaat zoals is afgesproken. 

Maar er zijn een paar algemene regels voor hoe je je huis moet achterlaten: 

  • Laat je huis, het balkon en de berging leeg en schoon achter. 
  • Laat de vloeren en trappen achter zonder lijmresten.
  • Lever het huis compleet op. Plaats ontbrekende hangroeden, kastplanken, ventilatieroosters, closetrolhouders en dergelijke terug.
  • Zorg dat gasleidingen een kraan hebben.
  • Zorg dat bij de cv-ketel de vulslang en de vul- en ontluchtingssleutels liggen.
  • Zorg dat het binnenschilderwerk er goed uitziet. Dus zonder bladders, druppels of beschadigingen. De kwaliteit en de kleuren moeten zo zijn dat we het huis weer goed kunnen verhuren. 
  • Verwijder saus- en schilderwerk van stopcontacten en schakelaars.
  • Herstel losgescheurd en gedeeltelijk verwijderd behang.
  • Verwijder stickers, affiches, kledinghaakjes en dergelijke en repareer beschadigingen.
  • Verwijder spijkers, krammen, schroeven, pluggen en dergelijke uit deuren en kozijnen  repareer de beschadigingen.
  • Verwijder ook schroeven, pluggen en spijkers uit de wanden en plafonds. Wij zorgen hier voor het dichten en repareren van de gaten. Dit is gratis. 
  • Laat sanitair, compleet met kranen en alles wat erbij hoort, schoon en in goede staat achter.
  • Zorg ervoor dat alle vuilcontainers leeg en schoon zijn.
  • Laat de tuin vlak en verzorgd achter.
  • Zorg dat het straatwerk en de erfafscheiding in goede staat zijn. 

Kosten die we maken omdat het huis niet aan deze voorwaarden voldoet, betaal je zelf. 

Wil je spullen zoals vloerbedekking of gordijnen laten overnemen? Dan is dat iets tussen jou en de nieuwe huurder. 

Afspraken leg je wel op papier vast. Zo weten wij wat er achter mag blijven en voorkomen we gedoe achteraf. Het overnameformulier krijg je van ons zodra je de huur opzegt. En deze lever je ingevuld in bij de eindcontrole. 

Heb je zelf iets veranderd aan je huis? De opzichter zegt wat je hiermee moet doen. Er zijn 2 mogelijkheden:  

  1. Je mag de verandering achterlaten. Domesta neemt deze over.
  2. Je moet de verandering verwijderen. Zorg ervoor dat je het huis in goede staat oplevert. Voldoet dit niet aan de eisen? Dan repareren we dit op jouw kosten.
  • Denk eraan je verhuizing door te geven aan de afdeling Burgerzaken van de gemeente.
  • Betaal je zelf de huur? Geef dan aan je bank door dat je dit wilt stoppen. 
  • Heb je een internetaansluiting via de kabel? Meld je dan op tijd af. 
  • Ontvang je huurtoeslag? Geef de wijzigingen door via www.belastingdienst.nl bij Mijn Toeslagen.
    Of bel met de Belastingtelefoon: 0800 - 0543.
  • Meld je ook af bij jouw energieleveranciers (gas en licht) en het waterbedrijf.