Mooie samenwerking met huurdersplatform SAM
Wat doe je als verhuurder en er veranderen dingen in de wet? Dan pak je de algemene huurvoorwaarden erbij. Samen met huurdersplatform SAM gingen we de laatste maanden in gesprek en zochten we alle regels en afspraken uit. Met als eindresultaat een boekje met de spiksplinternieuwe algemene huurvoorwaarden. Een heel karwei, waardoor straks iedereen precies weet hoe het zit: de huurders en wij als verhuurder. Waarom is dit belangrijk? Je leest het hieronder.
Onder huurdersplatform SAM vallen alle plaatselijke huurdersorganisaties die werken aan de belangen van huurders
Over huurvoorwaarden besluit je samen
Deborah Ciociola kwam na haar opleiding bij ons. Eerst om te ontdekken hoe bij Domesta werken voor haar zou zijn. Sinds het begin van dit jaar geeft ze advies over ons beleid. “Ik houd me bezig met vragen over de aanpak van dingen die te maken hebben met onze huurders en onze huizen. Zoals de algemene huurvoorwaarden. Dat bevalt me goed”, zegt ze.
De mening van onze huurders is heel belangrijk en we willen het liefst met ze samenwerken. Want dan halen we de beste resultaten. Daarom vroegen we SAM om mee te doen. Hans van Gellecom is de secretaris en heeft veel ervaring met alles wat over huren gaat: “SAM is de huurdersorganisatie waaronder alle plaatselijke huurdersorganisaties vallen die werken aan de belangen van huurders. We zitten in Emmen, Coevorden en Hoogeveen.”
Ook Inge Ferwerda vertelt dat ze meedeed aan deze klus: “Ik werk 10 jaar bij Domesta. Eerst was ik wijkconsulent en daardoor heb ik veel meegemaakt over wonen in onze huizen. Daarna werd ik beleidsadviseur, dus ik deed het werk dat Deborah nu doet.” Nu is ze data-analist. Ze helpt SAM en ons bij het vinden van de antwoorden op de vragen die er zijn over de huurvoorwaarden. Daardoor krijgen we met elkaar het beste resultaat.
Wel gezellig, maar vooral veilig
Samen leggen ze uit waarom juist nu het goede moment is voor de nieuwe voorwaarden: “We wilden al een tijdje goed kijken naar de oude huurvoorwaarden. Ook merkten we dat de wereld intussen verandert en andere dingen in het dagelijkse leven belangrijk worden, die er eerst niet waren. En de wetten zijn veranderd. Dus we zijn begonnen met het schrijven van de nieuwe algemene voorwaarden.” Een voorbeeld: zo was het misschien eerst wel logisch dat de scootmobiel van de buurvrouw op de galerij stond. Maar als je ontdekt dat iedereen daar last van heeft en dat de wet zegt dat het onveilig is, dan moet je daarover een besluit nemen. “We zijn helemaal niet tegen gezelligheid, bijvoorbeeld door schilderijen aan de muren. Maar de mensen hebben wel het recht op een veilige omgeving om in te wonen.”
Nog beter zorgen voor fijn wonen
Deborah vertelt dat we ook te maken hebben met de ‘Wet goed verhuurderschap’: “Daarin staat hoe we ons als verhuurder moeten houden aan de regels en wat die precies betekenen. Maar de wet legt ook uit wat een huurder kan doen als er problemen zijn. Waar hij naartoe kan als we er samen niet uitkomen.” Door alles heel goed op een rijtje te zetten, wordt het voor iedereen duidelijk wat de huurvoorwaarden zijn, wie zich waaraan moet houden en waar je terecht kunt met je vragen of problemen. Inge: “Het is goed dat dit allemaal heel duidelijk is, zodat we weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Zo zorgen we samen voor fijn wonen zonder gedoe.”
Zonder huurders geen verhuurder
“Het ging niet vanzelf. Samen met SAM werkten we maanden hard om alles uit te zoeken en goed op een rij te krijgen. Hans: “We vroegen onze juristen om flink mee te denken. Het hielp ons om af en toe tegen elkaar te zeggen: ‘voor wie doen we dit ook alweer?’. Zonder huurders is er geen verhuurder. En de kunst van het zo goed mogelijk begrijpelijk uitleggen was belangrijk. Zo kwamen we steeds dichter bij ons doel.”
Boekje is klaar
En nu is het boekje met de algemene huurvoorwaarden klaar. Eind juli en begin augustus krijgt iedereen die al bij ons huurt het toegestuurd. Daarover sturen we een aangetekende mail. Heb je geen mailadres? Dan krijg je een aangetekende brief. Daarin vragen we je om het ons te laten weten als je het niet eens bent met de voorwaarden.
En als nieuwe huurder? Dan krijg je de algemene huurvoorwaarden tegelijk met de sleutel van je nieuwe huis. Natuurlijk begrijpen we hoe het werkt. Eerst denk je aan welke kleur je op de muur wilt en hoe je je spullen in de keukenkastjes krijgt. Je moet al zoveel papierwerk regelen. Algemene huurvoorwaarden lezen komt dan later wel.
Ook als je al jaren in je huis woont, denk je misschien: ‘ik zit wel best, mij maakt het niks uit.’ Het is een beetje zoals trouwen op huwelijkse voorwaarden: gaat het goed, dan is er niets aan de hand. Komen er problemen, dan kun je wijzen naar de afspraken die op papier staan.
Vragen?
Het is goed om het boekje te lezen. En kom je er niet uit? Je kunt altijd bij ons terecht met je vragen. Of bij 1 van de huurdersorganisaties. Want samen komen we onze afspraken na, jij als huurder en wij als verhuurder.
Wist je dat...
Je kunt met je vragen ook terecht bij een huurdersorganisatie bij jou in de buurt.
In Hoogeveen: SHDH
In Coevorden: HVDOCO
In Emmen: SBDE
Meer informatie vind je op de website www.huurdersdomesta.nl
Meepraten en invloed hebben om je eigen woonomgeving en de aanpak van Domesta? Kom bij de huurdersorganisatie. Laat gerust van je horen als je meer wilt weten.