Huurachterstand
Lukt het niet om de huur (op tijd) te betalen? Bel ons huurteam: (0591) 65 02 40. Doe dit zo snel mogelijk. Samen kijken we naar een oplossing.
Betaal je de huur niet (op tijd) en neem je ook geen contact met ons op? Dan krijg je een huurachterstand. Dit willen we voorkomen. Hieronder lees je welke stappen we zetten.
We sturen een herinnering
De huur moet altijd op de 1e dag van de maand op onze rekening staan. Is dat niet zo? Dan sturen we de 2e dag van de maand een herinnering. Heb je mail? Dan krijg je de herinnering per mail. Daarin zit een betaallink via Ideal. Heb je geen mail? Dan sturen we een brief met de vraag de huur te betalen.
Aanmaning
Heb je na de herinnering nog niet betaald? Dan sturen we een aanmaning, gevolgd door een sms.
Je kunt de nog niet betaalde huur nu nog zonder extra kosten betalen. Kun je niet betalen en heb je nog geen contact met ons opgenomen? Bel ons dan op (0591) 65 02 40. We zoeken samen naar een goede oplossing. Krijgen we geen reactie of betaling ? Dan komen we in de meeste gevallen bij je thuis op bezoek. Komen we samen niet tot een oplossing? Dan krijg je een brief van de deurwaarder.
De deurwaarder
Reageer je niet op onze brieven en de brief van de deurwaarder? Dan neemt de deurwaarder het van ons over. Hij probeert een betalingsregeling met je af te spreken. Heb je 3 maanden huurachterstand? Dan vraagt de deurwaarder aan de rechter om je uit huis te zetten.
Uitzetting
Kom je er met de deurwaarder niet uit? En heb je 3 maanden huurachterstand? Dan vraagt de deurwaarder aan de rechter om jouw huurcontract met ons te stoppen. Heb je nog altijd niet betaald of een regeling afgesproken? Dan stemt de rechter meestal in met dit verzoek. Dit schrijft hij in een vonnis.
2 weken na het vonnis gaat de deurwaarder jouw huis ontruimen (leeg maken). Dit kun je alleen nog voorkomen:
- als je de huurachterstand en de kosten van de deurwaarder alsnog helemaal betaalt of
- als er iemand zekerheid geeft dat er betaald wordt (bijvoorbeeld een kredietbank) en er een goede betalingsregeling wordt afgesproken.
Vanaf 1 januari 2022 zijn wij verplicht om huurachterstanden door te geven aan de gemeente. Dat doen we steeds aan het einde van de maand. Dit moeten de leveranciers van gas, water, elektriciteit en je zorgverzekeraar ook doen. Het doel is om betaalproblemen vroeg te herkennen om zo grote schulden te voorkomen. Dat is in ieders belang! |
---|