Spring naar inhoud

Onderhoud Mijn Domesta

Zaterdag 18 januari is er onderhoud aan Mijn Domesta. Dit duurt van 2.00 tot 18.00 uur. Het kan zijn dat je niet altijd kunt inloggen. Probeer het dan op een later moment nog een keertje. Sorry voor het ongemak!

Ik huur een huis

Servicekosten zijn kosten voor extra diensten. Deze komen bovenop de huur. Voorbeelden van servicekosten:

  • schoonmaak
  • huismeester
  • energierekening van de lift of gemeenschappelijke ruimten

Je betaalt meestal servicekosten als je woont in een gebouw met appartementen of flat. 

Zo'n overzicht noemen we ook wel specificatie. Dit staat in jouw huurcontract. Maar ook in Mijn Domesta
Bellen kan ook: (0591) 57 01 00. 

Er zijn 3 manieren waarop je de huur kunt betalen:

  • via automatische incasso
  • via AcceptEmail
  • via periodieke overboeking

Automatische incasso

Bij een automatische incasso geef je ons toestemming om de huur automatisch van jouw rekening af te schrijven. Dat is handig. Voor jou én voor ons. Je betaalt zonder ernaar om te kijken. En wij schrijven het juiste bedrag op de 1e van de maand van je rekening af. Zeg je de huur op? Dan stoppen wij de betaling automatisch. 

AcceptEmail

Je kunt ook kiezen voor AcceptEmail. Je ontvangt dan elke 21e van de maand een digitale acceptgiro. Je hebt dan 10 dagen de tijd om via de link in de mail de huur te betalen. Doe dit altijd voor de 1e van de maand. 

Periodieke overboeking

De huur betalen met een periodieke overboeking kan ook. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor het op tijd overmaken en aanpassen van de huur. Ook moet je zelf de betaling stoppen als je de huur opzegt. Je regelt een periodieke overboeking via de bank.

De huismeester let op de netheid van het gebouw waarin je woont en de gemeenschappelijke ruimte(n). Daarnaast controleert hij of de technische installaties het goed doen.

Wat doet de huismeester nog meer?

  • Hij houdt in de gaten dat de omgeving waar je woont netjes en schoon blijft.
  • Hij beantwoordt jouw vragen over huisregels en onze overlastprocedure.
  • Hij ziet en meldt technische problemen, schades en vernielingen.
  • Hij maakt kennis met nieuwe huurders.
  • Hij controleert huizen waar niemand woont.
  • Hij verhelpt storingen en zorgt voor de verlichting.

Wil jij een camera op je huis plaatsen? Dat is niet verboden, maar er zijn wel voorwaarden.

Vraag het eerst bij ons aan! 

Je vraagt het aan als een ZAV = zelf aan te brengen verandering. Lees hier hoe dit gaat

Tips

We geven je dan tips, want een camera plaatsen mag niet zo maar. 

  • Zo moet je ervoor zorgen dat je de camera niet op eigendommen van andere mensen en de openbare weg richt. 
  • Doe je dit wel? Staat de camera bijvoorbeeld (ook al is het per ongeluk) gericht op de tuin van de buren? Dan gelden de regels van de privacywet. En dan komt de Autoriteit Persoonsgegevens in beeld. Meer informatie lees je hier

Wij moeten onze huizen passend toewijzen. Dat staat in de wet. Dit betekent dat het inkomen en de samenstelling van een huishouden bepalen welk huis iemand kan huren. Deze regels gelden alleen voor nieuwe huurders. Niet voor huurders die al langer in hetzelfde huis wonen.

We vinden het belangrijk dat we genoeg betaalbare huizen hebben. Daarom verlagen we bij een groot deel van onze huizen de huur voor nieuwe huurders. 

Vroeger betaalden nieuwe huurders vaak meer dan de vorige bewoners. Nu is dit vaak andersom. De nieuwe huurder betaalt minder dan de voorgangers en/of de buren. Mooi voor de nieuwe bewoners. Maar wel wat zuur als je zelf meer betaalt of betaalde. Dit wordt dus veroorzaakt door de regels vanuit de wet.

Bestaande huurders proberen we op andere manieren te helpen met het betaalbaar houden van het wonen. Zo beperken we de huurverhoging. Maar denk ook aan de mogelijkheid om gratis zonnepanelen te plaatsen. Kijk voor meer informatie op onze pagina over besparen

Niet ieder woongebouw van Domesta heeft een aparte ruimte voor jouw scootmobiel. Soms is er wel een aparte ruimte. Maar soms moet je deze in je eigen berging of huis stallen. 

Onze klantadviseurs kunnen je vertellen in welke woongebouwen er stallingen zijn.

Ja, dat kan. Onze garages bieden we aan op Thuiskompas.

Handig om te weten

  • De huurprijzen zitten tussen € 30 tot € 70 per maand. 
  • Er zit geen stroom in onze garages. Je kunt het ook niet aanvragen of zelf installeren. 
  • Als je verhuist, kan het zijn dat je de garage ook moet opzeggen. Bel ons: (0591) 57 01 00. Dan vertellen we je hoe het zit.
  • Je mag de garage niet gebruiken als bedrijfsruimte. Het is alleen voor het parkeren van bijvoorbeeld je auto. Of voor het opslaan van spullen. 

Op dit moment verkopen we (bijna) geen huizen. 

Nee, dat mag niet.

Waarom mag dit niet?

Haal je de gasmeter weg? Dan wordt je huis niet meer door een cv-ketel verwarmd. Dit zorgt voor problemen en is niet zonder risico:

  • Je stookt niet meer in huis. Daardoor wordt alles vochtig. En dit zorgt voor schimmel in huis.
  • Zonder gasmeter krijg je ook geen warm water meer via de cv-ketel. Je moet dan een boiler plaatsen.
  • De cv-ketel met alle leidingen moeten we leegmaken. Anders heb je kans op legionellabesmetting.
  • Staat de cv-ketel een tijd stil? Dan is de kans groot dat deze het niet meer goed doet. En dit zorgt voor hoge kosten om hem te repareren.
  • Ga je verhuizen? Dan moet de gasmeter weer teruggeplaatst worden. Dit kost geld.