Spring naar inhoud

Onderhoud Mijn Domesta

Zaterdag 18 januari is er onderhoud aan Mijn Domesta. Dit duurt van 2.00 tot 18.00 uur. Het kan zijn dat je niet altijd kunt inloggen. Probeer het dan op een later moment nog een keertje. Sorry voor het ongemak!

Veelgestelde vragen

Ik huur een huis

Servicekosten zijn kosten voor extra diensten. Deze komen bovenop de huur. Voorbeelden van servicekosten:

  • schoonmaak
  • huismeester
  • energierekening van de lift of gemeenschappelijke ruimten

Je betaalt meestal servicekosten als je woont in een gebouw met appartementen of flat. 

Zo'n overzicht noemen we ook wel specificatie. Dit staat in jouw huurcontract. Maar ook in Mijn Domesta
Bellen kan ook: (0591) 57 01 00. 

Bekijk alle vragen in de categorie "Ik huur een huis"

Over Domesta

We zijn actief op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. We houden je zo op de hoogte van de dingen waar we ons mee bezig houden. En natuurlijk kun je ook zelf je vragen, opmerkingen, ideeën en wat dan ook met ons delen.

Om het gezellig te houden op onze social media kanalen hebben we een aantal huisregels. Lees ze hier.

Bekijk alle vragen in de categorie "Over Domesta"

Huur opzeggen

Je levert de sleutels in bij de eindcontrole. Onze opzichter loopt dan nog even samen met jou door het huis. Je geeft dan de sleutels en het ingevulde overnameformulier aan hem. 

Als je de huur opzegt, komt de opzichter langs voor de 1e controle. Van hem hoor je al wat je nog kunt doen om het huis netjes achter te laten. Bij de eindcontrole lever je je sleutels in. En op dat moment kijkt de opzichter ook of je het huis achterlaat zoals is afgesproken. 

Maar er zijn een paar algemene regels voor hoe je je huis moet achterlaten: 

  • Laat je huis, het balkon en de berging leeg en schoon achter. 
  • Laat de vloeren en trappen achter zonder lijmresten.
  • Lever het huis compleet op. Plaats ontbrekende hangroeden, kastplanken, ventilatieroosters, closetrolhouders en dergelijke terug.
  • Zorg dat gasleidingen een kraan hebben.
  • Zorg dat bij de cv-ketel de vulslang en de vul- en ontluchtingssleutels liggen.
  • Zorg dat het binnenschilderwerk er goed uitziet. Dus zonder bladders, druppels of beschadigingen. De kwaliteit en de kleuren moeten zo zijn dat we het huis weer goed kunnen verhuren. 
  • Verwijder saus- en schilderwerk van stopcontacten en schakelaars.
  • Herstel losgescheurd en gedeeltelijk verwijderd behang.
  • Verwijder stickers, affiches, kledinghaakjes en dergelijke en repareer beschadigingen.
  • Verwijder spijkers, krammen, schroeven, pluggen en dergelijke uit deuren en kozijnen  repareer de beschadigingen.
  • Verwijder ook schroeven, pluggen en spijkers uit de wanden en plafonds. Wij zorgen hier voor het dichten en repareren van de gaten. Dit is gratis. 
  • Laat sanitair, compleet met kranen en alles wat erbij hoort, schoon en in goede staat achter.
  • Zorg ervoor dat alle vuilcontainers leeg en schoon zijn.
  • Laat de tuin vlak en verzorgd achter.
  • Zorg dat het straatwerk en de erfafscheiding in goede staat zijn. 

Kosten die we maken omdat het huis niet aan deze voorwaarden voldoet, betaal je zelf. 

Bekijk alle vragen in de categorie "Huur opzeggen"

Rookmelders

Op elke verdieping komt er in de hal of overloop een rookmelder aan het plafond.

Dit duurt ongeveer 30 minuten. 

Bekijk alle vragen in de categorie "Rookmelders"

Zonnepanelen

Vul het formulier in op domesta.nl/zonne-energie

Heb je zonnepanelen aangevraagd? Dan duurt het ongeveer 4 tot 6 weken voordat ze zijn geplaatst. 

Bekijk alle vragen in de categorie "Zonnepanelen"

Asbest

Sinds 1994 is het verboden asbest te gebruiken voor het bouwen van huizen. Is jouw huis gebouwd na 1994? Dan zit er geen asbest in. In huizen van voor 1994 kan wel asbest gebruikt zijn. 

Plattegrond in de meterkast

In de meterkast van je huis hangt of ligt een tekening met de plattegrond van het huis. Op deze tekening staat of er asbest in je huis zit en waar dat dan mogelijk zit.

Zolang je op deze plekken niets verbouwt, spijkert, schroeft of boort kan het eventueel aanwezige asbest blijven zitten en veroorzaakt het geen gevaar.
Wil je wel op deze plekken aan de slag? Bel ons dan. 1 van onze opzichters kijkt dan samen met jou naar de beste oplossing.

Geen plattegrond?

Ligt de ‘asbest-plattegrond’ niet in de meterkast? Bel of mail ons dan. We sturen je de juiste tekening.

Bel ons: (0591) 57 01 00. Er komt een opzichter om te kijken. Bij twijfel laat hij het onderzoeken door een bureau dat daarin gespecialiseerd is. 

Bekijk alle vragen in de categorie "Asbest"

Energielabels

Het energielabel is een certificaat dat aangeeft hoe energiezuinig een huis is. Dit label varieert van G, wat staat voor zeer energie-onzuinig, tot A++++, wat staat voor zeer energiezuinig.

Een energielabel laat zien hoeveel energie jouw huis verbruikt. Het kan je helpen om beslissingen te nemen over hoe je energie kunt besparen, zodat je kosten kunt verlagen en het milieu kunt helpen.

Bekijk alle vragen in de categorie "Energielabels"

Nieuwe algemene huurvoorwaarden

In de algemene huurvoorwaarden staan afspraken die wij samen – huurder en verhuurder – maken. In de algemene huurvoorwaarden staat bijvoorbeeld hoe we de huurprijs en servicekosten berekenen. En aan welke regels Domesta zich moet houden als goede verhuurder. Ook spreken we samen af wat het betekent om een goede huurder van Domesta te zijn en waar je allemaal een vergoeding voor krijgt.  

De afspraken die in de algemene huurvoorwaarden staan, zijn soms wetten en regels die Domesta en de huurder krijgen vanuit de overheid. Ook kunnen de afspraken over praktijksituaties gaan waarbij regels nodig zijn om hiermee om te gaan. Alle afspraken die erin staan, maakten we samen met huurdersplatform SAM. 

Bekijk alle vragen in de categorie "Nieuwe algemene huurvoorwaarden"

Wat doe je bij overlast?

  • Heb je muizen, mieren, zilvervisjes, fruitvliegjes enzovoort? Dit moet je zelf oplossen. 
  • Heb je een wespennest? Dit moet je zelf oplossen tenzij je lid bent van het reparatiefonds. Dan kun je Domesta bellen. 
  • Is er een rattenplaag? Meld dit bij de gemeente waar je woont. 
  • Heb je last van hondengeblaf? Ga in gesprek met je buren. Komen jullie er niet uit? Vraag dan hulp bij Buurtbemiddeling. 
  • Heb je overlast van kattenpoep? Dit kan Domesta niet oplossen. 
  • Heb je overlast van niet opgeruimde hondenpoep of kattenpoep in de tuin of op het balkon? Ga eerst in gesprek met je buren om samen tot een oplossing te komen. Komen jullie er samen niet uit? Meld het dan bij Domesta en stuur foto's mee.

Ga in gesprek met je buren om samen tot een oplossing te komen. Vind je dit lastig? Vraag dan hulp bij Buurtbemiddeling. De contactgegevens staan hieronder. 

WaarTelefoonnummerMailadres
Buurtbemiddeling Hoogeveen(0528) 27 88 55buurtbemiddeling@swwh.nl
Buurtbemiddeling Coevorden(085) 27 35 256buurtbemiddeling@mwcoevorden.nl
Buurtbemiddeling Emmen(0591) 68 08 00buurtbemiddeling@sednaemmen.nl
Bekijk alle vragen in de categorie "Wat doe je bij overlast?"