Spring naar inhoud

Nieuwe algemene huurvoorwaarden

Vanaf 14 juni 2024 hebben we nieuwe algemene huurvoorwaarden. Ben je huurder van Domesta? Dan krijg je eind juli of begin augustus een aangetekende brief of mail met als bijlage het boekje met de nieuwe voorwaarden. We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt. Hieronder staan de antwoorden op veelgestelde vragen. 

In de algemene huurvoorwaarden staan afspraken die wij samen – huurder en verhuurder – maken. In de algemene huurvoorwaarden staat bijvoorbeeld hoe we de huurprijs en servicekosten berekenen. En aan welke regels Domesta zich moet houden als goede verhuurder. Ook spreken we samen af wat het betekent om een goede huurder van Domesta te zijn en waar je allemaal een vergoeding voor krijgt.  

De afspraken die in de algemene huurvoorwaarden staan, zijn soms wetten en regels die Domesta en de huurder krijgen vanuit de overheid. Ook kunnen de afspraken over praktijksituaties gaan waarbij regels nodig zijn om hiermee om te gaan. Alle afspraken die erin staan, maakten we samen met huurdersplatform SAM. 

Dit kan je controleren door te kijken naar de afzender. Komt de mail van @domesta.nl en is het onderwerp nieuwe algemene huurvoorwaarden? Is de mail verstuurd tussen eind juli en begin augustus? En ziet het eruit zoals op de foto hieronder? Dan kan je het vertrouwen.

Weet je het niet helemaal zeker? Bel ons dan via (0591) 57 01 00 en dan kijken we met je mee.

We versturen de algemene huurvoorwaarden op verschillende momenten. Het kan daarom zijn dat je ze nog niet hebt ontvangen. Heb je na 13 augustus 2024 nog steeds niets ontvangen? Laat het ons dan weten. Wij controleren dan of er niks fout is gegaan.

De nieuwe algemene huurvoorwaarden zijn vastgesteld op 14 juni 2024. Voor nieuwe huurders gaan ze vanaf die datum in. Huur je al langer bij ons? Dan krijg je de nieuwe algemene huurvoorwaarden in juli of augustus 2024 toegestuurd. Je hebt dan 6 weken de tijd om eventueel bezwaar te maken. Zo heb je genoeg tijd om ze goed te lezen. 

Je kreeg een kopie van je huidige algemene huurvoorwaarden toen je in het huis kwam wonen. Dat was tegelijk met het krijgen van de sleutels en het huurcontract.Huur je een huis na 2014? Dan staat een kopie van de algemene huurvoorwaarden ook op onze website. Klik hier om ze te lezen

Er is veel veranderd in de nieuwe algemene huurvoorwaarden. We hebben ons best gedaan om alles in begrijpelijke taal uit te leggen. De afspraken die we samen maken, passen ook beter bij de tijd.

  1. We leggen afspraken beter uit en leggen de afspraken soms beter vast.
  2. We letten hierbij ook beter op jouw privacy.
  3. We vertellen je beter hoe het werkt als je de huur alleen of samen opzegt.
  4. We zijn duidelijker in wat je zelf mag doen aan het huis en wat Domesta doet.
  5. We vertellen je wat het betekent als je in een huis woont met een Vereniging van Eigenaren (VvE).
  6. We vertellen dat we ons houden aan de Wet Goed Verhuurderschap en waar je naartoe kunt als je klachten over ons hebt.

Bezwaar maken betekent dat je laat weten dat je het niet eens bent met een beslissing. Vaak gebeurt dit via een brief of een mail. Bezwaar maken gebeurt vaak binnen een termijn van 6 weken. 

Ben je het niet eens met de nieuwe algemene huurvoorwaarden? Dan kun je bezwaar maken. Dat kan binnen 6 weken na de verzenddatum. Dat doe je door een mail te sturen naar info@domesta.nl. Een brief sturen kan ook: Postbus 1120 7801 BC Emmen. In het bericht staat dan: 

  • jouw naam en adres
  • de datum
  • waarom je het niet eens bent met de nieuwe algemene huurvoorwaarden en dus bezwaar maakt

Dan blijven jouw huidige algemene huurvoorwaarden gelden.  

Als we niks van je horen, dan ga je automatisch akkoord met de nieuwe algemene huurvoorwaarden.

Bel of mail ons dan gerust: (0591) 57 01 00 of info@domesta.nl