Opvragen meterstanden door Greendata
Woon je in een huis van Domesta en heb je zonnepanelen? Dan krijg je voor 1 augustus 2025 een brief van ons. In deze brief vragen we je om aan Greendata toestemming te geven voor het uitlezen van je slimme meter. Dat is nodig om te controleren of de zonnepanelen goed werken. Je beslist zelf of je die toestemming geeft of niet. Op vragen die veel gesteld worden, vind je hieronder alvast de antwoorden.
-
Greendata is een bedrijf dat onder meer de meterstanden van slimme meters opvraagt bij de netbeheerder. Dat kan alleen als je toestemming geeft. Zo controleert Greendata of jouw zonnepanelen:
- Goed werken.
- Misschien een storing hebben.
- Helemaal uit lijken te staan.
Greendata ziet niet precies hoeveel de zonnepanelen opwekken.
-
Greendata kijkt of jouw zonnepanelen goed werken. Daarvoor hebben ze toegang nodig tot de gegevens van jouw slimme meter. Je beslist zelf of je daarvoor toestemming geeft. Dit is niet verplicht. Toestemming geven is gratis.
-
Dat kan op 2 manieren:
Online
- Ga naar tools.greendata.nl/zon.
- Vul je postcode, huisnummer én de code uit de brief in.
Op papier
Heb je geen internet? Vul dan het antwoordformulier in dat bij de brief zit. Zet je handtekening en stuur het terug.
-
Dit is gratis.
-
Ja, dat kan op elk moment. Stuur een mail of brief naar Domesta en wij regelen de rest.
- info@domesta.nl
- Postbus 1120, 7801 BC Emmen
-
Dan blijft de situatie zoals die nu is:
- Greendata vraagt jouw meterstanden niet op.
- En je krijgt geen melding als jouw zonnepanelen niet werken. Dit moet je dus zelf in de gaten blijven houden.
-
Ze gebruikt de meterstanden alleen om te controleren of de zonnepanelen werken, nergens anders voor.
-
- Greendata krijgt geen persoonlijke informatie over jou.
- Ze weten alleen jouw adres, niet wie er woont.
- Ze gebruiken alleen jouw mailadres voor berichten over storingen.
- De meterstanden worden alleen gebruikt om storingen aan jouw zonnepanelen te vinden.
-
Als je verhuist, stopt Greendata automatisch met het uitlezen van de gegevens.
-
Nee, je betaalt geen huur of servicekosten voor de zonnepanelen. Daarom krijg je ook geen vergoeding als ze (even) niet werken.
Uitzondering: als Domesta wist van een storing en niets deed of te laat handelde, kun je misschien toch een vergoeding krijgen.
-
In de zomerperiode (april tot en met oktober)
1. Als er 1 week geen teruglevering is, krijgen jij en/of Domesta een mail.
- Kijk of er een storing is, bijvoorbeeld door in de meterkast te controleren of de groep is uitgeschakeld.
- Neem contact op met Domesta als er inderdaad een storing is. Zonder jouw bericht doen we eerst nog niets.
2. Na 2 weken zonder teruglevering krijgen jij en Domesta nog een melding om actie te ondernemen.
- Wij vragen aan een installateur om het systeem te controleren en repareren. Als jij hiervoor pas veel later een afspraak wilt maken, dan is dat jouw risico.
In de winterperiode (november tot en met maart)
Dan wordt de 1e melding na 1 maand en de 2e melding na 2 maanden verstuurd. Dit doen we omdat er in de winterperiode regelmatig een langere tijd erg weinig zon schijnt. De kans is dan groot dat we veel valse meldingen versturen. Dat willen we voorkomen.
-
Neem dan contact met Domesta op. Je krijgt per post een formulier van ons. Daarmee kun je toestemming geven. Dit formulier stuur je per post terug. Of je maakt een foto van het formulier en mailt dit naar info@domesta.nl.
-
Ja! Voor de huurders van Domesta zijn zonnepanelen nog steeds voordeliger dan alle stroom kopen van je energieleverancier. Kijk op Zonnepanelen en terugleverkosten › Domesta voor een rekenvoorbeeld.
-
Niets moet, maar we raden het wel aan. Watch-E wordt gebruikt om het energieverbruik in een aantal huizen te meten. Dit wordt nauwkeuriger gemeten dan via Greendata. Het grote verschil zit in de techniek achter de meting. Greendata stuurt automatisch een melding als er een (vermoedelijke)storing is van de zonnepanelen zodat je dit kan laten repareren. Watch-E doet dit niet waardoor je het misschien pas merkt als je moet bijbetalen aan je energieleverancier.
-
Ja. Als je nu Watch-E hebt, dan blijft dat zo totdat je daar bericht over krijgt. We gaan wel kijken of we (een deel van) deze meting kunnen stoppen. Als dat voor jouw huis gestopt wordt, nemen we contact met je op om dit te bespreken.