Servicekosten
-
Servicekosten zijn kosten die je betaalt voor extra diensten zoals:
- gas, water en elektriciteit voor gemeenschappelijke ruimten (zoals de hal, lift, atrium en galerij)
- schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten
- huismeester
-
In de maandelijkse huur betaal je een bedrag voor de servicekosten. Dat bedrag is een schatting en noemen we het voorschot. Achteraf weten we pas hoeveel er echt is verbruikt aan bijvoorbeeld verwarming en elektra. Daarom krijg je een afrekening. Daarin berekenen we het verschil tussen het voorschot en wat er echt is verbruikt.
- Betaalde je te veel voorschot? Dan krijg je geld terug.
- Zijn de echte kosten hoger dan het betaalde voorschot? Dan betaal je bij.
-
- In het huurcontract zie je waarvoor je betaalt.
- En op de jaarlijkse afrekening staat ook waarvoor je servicekosten betaalt. Deze afrekening krijg je elk jaar vóór 1 juli.
-
- Heb je geregeld dat wij de huur automatisch van je rekening afschrijven (automatische incasso)? Dan wordt de afrekening van de servicekosten ook automatisch van jouw rekening afgeschreven.
- Er zit een betaallink in de brief met de afrekening. Let op! Gebruik deze alleen als je geen automatische incasso voor de huur hebt.
- Heb je al via de betaallink betaald terwijl je een automatische incasso hebt? Dan gaan we het bedrag niet ook nog automatisch afschrijven.
- Heb je een betalingsachterstand en krijg je een bedrag terug van de servicekosten? Dan verrekenen we het te ontvangen bedrag met de achterstand.
Kun je het bedrag niet (in 1 keer) betalen? Mail of bel ons dan: info@domesta.nl of (0591) 57 01 00. Dan zoeken we samen naar een oplossing, bijvoorbeeld een betalingsregeling.
-
Mail of bel ons: info@domesta.nl of (0591) 57 01 00. Dan zoeken we samen naar een oplossing, bijvoorbeeld een betalingsregeling.
-
Je betaalt alleen voor de periode dat je het huis huurde. Aan het einde van de huurperiode kreeg je een vertreknota. Daarin staat dat de afrekening van de servicekosten later komt.
Voorbeeld: je zegt de huur op per 5 maart 2025. Je krijgt dan voor 1 juli 2026 de afrekening servicekosten. De afrekening gaat over 1 januari tot 5 maart 2025.
-
In het gebouw waarin je woont, is er blokverwarming. Dat betekent dat meerdere appartementen zijn aangesloten op 1 centrale verwarmingsinstallatie. Je betaalt natuurlijk alleen voor het deel dat jij verbruikt.
Om te zien wat jij verbruikt, hangen op alle radiatoren metertjes. Die metertjes worden op afstand uitgelezen. Zo weten we hoeveel gas jij verbruikt voor de verwarming. Bij de afrekening servicekosten krijg je ook de specificatie van jouw gasverbruik. Deze specificatie is van Techem of Ista.
-
Kosten voor stroom die je via de servicekosten betaalt, zijn kosten voor algemene ruimten in jouw woongebouw. Bijvoorbeeld de lift of de verlichting in de gang.
-
Voor sommige servicekosten kun je (voor een deel) huurtoeslag krijgen. Het gaat om:
- Schoonmaakkosten voor algemene ruimten, zoals galerij en trappenhuis.
- Energiekosten voor de algemene ruimten, zoals elektriciteit voor de lift, de verlichting en ventilatie. Het gaat niet om de energiekosten van jouw eigen huis.
- Kosten van de huismeester.
- Kosten voor dienst- en recreatieruimten.
Meer weten? Klik dan hier om naar de website van de Belastingdienst te gaan.
-
Je krijgt de afrekening vóór 1 juli van het jaar na jouw huuropzegging. Voorbeeld: je zegt de huur op per 5 maart 2025. Dan krijg je vóór 1 juli 2026 de afrekening.
-
Dit is voor het maken, boeken en afhandelen van de afrekening. De kosten zijn 5% van het totaal. Dit is volgens de wet.
-
Energie is de laatste jaren flink duurder geworden. Dat betekent dat gas en stroom meer geld kosten. Tot en met 2022 hadden we een contract met een energiemaatschappij met lage energieprijzen. Vanaf 1 januari 2023 hebben we een nieuw contract, mét hogere prijzen. Over 2023 moest je daarom al meer betalen dan de jaren ervoor. Ook in 2024 was energie nog duur. We verwachten niet dat dit heel snel verandert. De kosten blijven daarom helaas hoog. Dat zie je ook terug in de afrekening over 2024. Deze krijg je voor 1 juli 2025.
-
Vanaf 2024 rekenen we de schoonmaakkosten per woongebouw. Daarom kan het zijn dat je nu een ander bedrag betaalt dan vorige jaren. Per woongebouw zijn er verschillende afspraken voor de schoonmaak. Woongebouwen waar meer of vaker schoongemaakt wordt, betalen meer.
In elk gebouw ligt een formulier waarop de schoonmaak-afspraken staan (meestal bij het trappenhuis). Is het niet goed schoon? Geef dit dan door aan de huismeester.
-
Zijn je kosten voor waterverbruik hoger dan vorig jaar? Misschien heb je meer water gebruikt. Ook kan het zijn dat er vorig jaar geen meterstand is doorgegeven. Daarom maakten we toen een schatting en betaalde je misschien te weinig. Dit verschil betaal je er nu dan bij.
-
Dat hangt van een aantal voorwaarden af. Het Noodfonds Energie is er voor jouw huishouden als je inkomen laag is en je veel moet betalen voor energie. Je kunt voor 6 maanden steun ontvangen bij het betalen van de energierekening. Kijk op noodfondsenergie.nl voor meer informatie.
-
Dit kun je niet zelf doen. Domesta doet dit tegelijk voor iedereen die blokverwarming heeft. Dit gaat om een kleine groep bewoners. In het najaar krijgen zij bericht van ons over de energiebelasting.